Honlapunk azért használ Cookiekat, hogy fokozza az Ön által használt élményt. Honlapunk használatának folytatásával Ön hozzájárul a Cookie-k használatához.

Minden, amit a parfümvilágról tudnod kell

Minden, amit a parfümvilágról tudnod kell

Arra gondoltunk, hogy összeszedünk Nektek mindent egy helyre, amit a parfümökről tudni kell, hogy legyen nektek is egy átfogó képetek. A cikkben rengeteg mindenről olvashatsz, többek között, hogy hogyan tárold a parfümjeidet, hogyan tudod megkülönböztetni a hamist az eredetitől, de olvashatsz a parfümök eredetéről, összetételéről, és még azt is megtudhatod, hogy ki lehet parfümőr, hogy mi az a teszter vagy az EDC :-)

 

Hogyan válasszunk parfümöt?

Parfümöt sokféleképpen lehet választani, de hogy hogyan találjuk meg az igazit, az már egy egészen más kérdés. Nyilván nem mindenki tud eljutni parfümtanácsadásra vagy megfizetni egy parfümőrt, aki pontosan megtudja mondani, hogy milyen illat illik hozzá a leginkább. Új parfümöt kiválasztani mindig nehéz, megvásárolni jóval könnyebb egy újat, mint egy olyan döntést hozni, amely mellett akár évekig is letehetjük a voksunkat, amely annyira összetud nőni velünk, hogy az ismerősi körünkben egyből mi ugorjunk be, ha megérzik az általunk használt illatot bárhol máshol. Nehéz nagyon olyat választani, ami hozzánk passzol és nekünk, bonyolultabb esetben még a párunknak is tetszik. A feladat nem egyszerű, hiszen a választék hatalmas és annyi finom illat van, hogy az ember legszívesebben mindet megvenné, de ez sem anyagi, sem a kihasználhatóság szempontjából nem előnyös. 

Nem csak a külső… vagy igen?

Ha bemegyünk egy parfümériába és nincs semmi konkrét elképzelésünk, akkor először csak a szemünkre hagyatkozhatunk. Ha megtetszik valamelyik üvegcse, akkor ahhoz fogunk odalépni első körben. Hiába rejti egy számunkra nem megnyerő külső a tökéletes illatot, ha nem fog meg elsőre, lehet, hogy soha nem próbáljuk ki. Szóval nyugodtan lehetünk ebben is bátrabbak, kísérletezgessünk kedvünkre.

Gondolkodj előre, hogy milyen illatot szeretnél

Milyen a személyiséged? Milyen a stílusod? Miket szeretsz csinálni? Ezek mind befolyásoló tényezők lehetnek. Ha a magassarkú, csinos ruha kombót részesíted előnyben, akkor valószínűleg nem valamilyen sportos illat lesz az igazi a számodra és így igaz fordítva is. A virágos, gyümölcsös, esetleg púderes illatokat kedveled? Vagy inkább a vizes, fás, citrusos esszenciákért vagy oda? Dögös legyen és szenvedélyes, vagy inkább valami visszafogott, elegáns, kifinomult? Millió lehetőség van. Ha ezeket nagyjából kigondoltad, máris szűkítetted a listát, ezek alapján már akár te is el tudsz kezdeni nézelődni a neten, hogy miket illatolaj meg mindenképpen, de az eladók is fognak tudni neked segíteni, ha már megvan a kiinduló alap, hogy miket érdemes kipróbálnod.

Hogyan teszteljünk

Egy illat három részből áll: fejillat, a szívillat és az alapillat. Tehát ha tesztelni akarunk egy illatot, akkor először fújjunk a tesztcsíkra, ha tetszik, jegyezzük meg. Egy átlagos ember orra nagyjából 3-5 illatot tud befogadni, tehát ennél többet nem érdemes kipróbálni egyhuzamban. Aztán válasszuk ki a kedvencünket, és fújjunk belőle egy keveset a csuklónkra. Ezt követően figyeljük egész nap az illatot magunkon, hogy hogyan változik, meddig tart. Ezt a folyamatot addig ismételjük, ameddig meg nem találjuk számunkra a legmegfelelőbbet.

A piszkos anyagiak

Javasolt belőni egy árat, hogy mégis milyen értékben szeretnénk parfümöt választani, hiszen 2-3 ezer forinttól egészen 60-70 ezer forintig is találkozhatunk illatokkal, a niche illatok pedig még ennél is drágábbak, bár azokat nem mindig kapni üzletekben. Szóval döntsük el, hogy mennyit akarunk rászánni, kivéve, ha úgy vagyunk vele, hogy akár gyűjtögetünk is rá, ha pont a legdrágább portékába szeretnénk bele a polcon.

Csakis magadon tesztelj

Minden embernek van egy egyedi test illata, ezért nem fog egy parfüm sem úgy mutatni rajtunk, mint a barátnőnkön. Lehet, hogy rajta csodásan áll egy adott illat, rajtunk viszont lehet, hogy egészen más lesz. Tehát attól, mert az egyik ismerősünknek bevált egy parfüm, még nem biztos, hogy az nekünk is jó lesz, ezért is kell magunkon is kipróbálni.

Ha megtaláltuk a hozzánk leginkább passzoló illatot, az nem azt jelenti, hogy mostantól csak azt használhatjuk, sőt. Viszont jó, hogy van egy biztos pont, amivel nem lehet mellé lőni, ami a miénk, amit ha megéreznek az ismerőseink, egyből tudják, hogy a közelben vagyunk. Emellett évszakok szerint is meg szoktuk különböztetni az illatokat. Tavaszra és nyárra inkább valami vidámabb, friss, virágos, könnyed citrusos illatokat szokták ajánlani, az őszi és téli időszakokban pedig inkább a teltebb, mélyebb, édesebb, fás-aromás illatokat. Természetesen ez nem szabály, de ha belegondolunk logikus, hogy a nagy melegben valami könnyedebb, frissebb illatra vágyik az ember, télen pedig jobban esnek a mély, forróbb illatok.

Érdekes módon a bőrünk és a hajunk színe is befolyásolhatja azt, hogy milyen illatok állnak jól a számunkra. Általában a sötétebb haj- és bőrszínnel rendelkezőknek az orientális, keleties illatok állnak a legjobban, a világos bőrrel és hajjal rendelkezők pedig nagy valószínűséggel a citrusos, gyümölcsös, virágos illatok között lelhetnek rá az igazira. 

 

Tudtad?

A Not a Parfum illat abban zseniális, hogy az illető saját bőrének a szépségeit emeli ki, mindössze egyetlen összetevőből áll, ami nem más, mint hígított pézsma. Mint egy jó, láthatatlan testillat stylist. Ezért is van, hogy ez a ”parfüm” mindenkin teljesen másként hat.

 

Tudtad?

Az orrunk az egyik legjobban alkalmazkodó és az egyik legfáradékonyabb szervünk, testrészünk. Az illatokat akkor érezzük a legtartósabbnak, amikor először próbáljuk ki, második, harmadik, sokadik alkalommal már nem hat olyan intenzívnek. Ezért fordulhat elő, hogy egy pár nap elteltével már nem érezzük a saját parfümünk illatát. De pánikra semmi ok, a környezetünk nagy valószínűséggel észlelni fogja.

 

Mesterséges kontra természetes alapanyagok

Mostanában mindenben a természeteset keressük. A kozmetikumokból először a mesterséges tartósítószerek, aztán az irritáló emulgeálók és egyéb adalékanyagok tűntek el. De míg a krémek gyártói arra büszkék, hogy csak természetes anyagokkal dolgoznak, a parfümipar inkább arra, hogy az állatok testéből kivont anyagokat ma már megfelelő mesterséges vegyületekkel tudja helyettesíteni. 

A középkori parfümök fő feladata a testszag elfedése volt. Például a Napkirály, XIV. Lajos saját bevallása szerint előfordult, hogy 4 év alatt csak egyszer fürdött. Így a grasse-i parfümőrök ekkoriban az erősebb, állati eredetű alapanyagokra fókuszálva készítették illataikat. Ma már ezek mindegyikét laboratóriumban állítják elő – megkímélve sokmillió ártatlan állat életét. 

Ámbra

Az ámbrás cet belében pangó megemésztetlen állati maradványok, melyektől az állat természetes úton nem tudott szabadulni, adták az ámbrát.  A cet emésztőrendszere által viasszal bevont maradványokból az állat 160 m hosszú beleiben akár egy mázsányi is összegyűlhetett. Jellemzően a cet levadászásával és leölésével jutottak hozzá az illatmesterek. Szintetikus változata a cetalox. Ma is számos illatszer egyik alapanyaga.

Pézsma  

A férfi parfümökben a füstös, bőrös hatás elérésére alkalmazták előszeretettel. Több állat is megszenvedte a pézsma divatját, de ma már laboratóriumban készül az illat. 

Hódzsír – vagyis pézsma

A hódzsírt a hód szárított heréjéből nyerték, vagyis ehhez az állatot megölték. Az Európában és Ázsiában őshonos hódokra pézsmájukon kívül régebben húsukért és prémjükért is vadásztak, így számuk lecsökkent. 

Pézsmaszarvas pézsmája

Az Ázsiában honos pézsmaszarvasok százezreit mészárolták le, hogy pézsmatasakjukhoz jussanak, amelyből csak minden ötödik volt a parfümipar számára használható. Az állatot már a kihalás fenyegette, mikor a legnagyobb gyártók kivonták termékeikből a természetes pézsmát és átálltak mesterséges változatának felhasználására. 

Cibetmacska pézsma

A kisállat ürülékéből készült kávé minden barista álma. A macskafaj csak kávébabot fogyasztó egyedeinek beleiben a kávébab külső burkát az emésztőenzimek megbontják, így a pörköléssel intenzívebb ízű kávé nyerhető, mint bármi másból. De a parfümipar nem ezért lelkesedett a kisállatért. Nemi mirigyeiből pézsmát nyertek ki. Az eljárás annyira fájdalmas volt a kisállat számára, hogy sok macska nem fogadott el táplálékot és éhen halt a műveletet követően. De a mesterséges pézsma korában már nincs szükség a kisállatok kínzására. 

A laboratóriumokban előállított mesterséges illatanyagoknak köszönhetően a parfümipar már nem kínoz több állatot. Az illatszerekben viszont a mai napig bőven találunk természetes anyagokat, de ezeket természetbarát eljárásokkal nyerik ki a növényekből. A három leggyakrabban használt eljárás a következő: 

Desztilláció

Desztilláláskor a növényi részeket gőzfejlesztő üstbe zárják. Az üstben lévő vizet felforralják, és az így fejlődő vízgőz az illóolajat magával ragadja. A vízgőz egy hűtőn halad át, és itt kondenzálódik az illóolajjal együtt. Ezt követően az illóolajat mechanikai úton elválasztják, vagy szerves oldószerrel víztelenítik és - ha szükséges - még tovább tisztítják.

Kivonás

Az adott növényi részből – általában virágsziromból – az illóolajat valamilyen oldószerrel (olaj, zsír, vagy szerves illékony oldószer) kivonják. 

Sajtolás

A hideg sajtolást alkalmazzák, hogy a citrusfélék héjából kinyerjék az illóolajokat. A friss illat ugyanis nem élné túl a hőkezelést. A héjat lehámozzák, majd apró lyukakat fúrnak bele, végül összepréselik. A kapott folyadékot még ülepíteni és szűrni kell, hogy a vizes rész elváljon az illóolajtól.

A parfümgyártók leggyakrabban együtt használnak természetes és mesterséges illatanyagokat egy-egy termékben. A vegyészek kreativitása határtalan: ma már olyan illatokat is elő tudnak állítani, melyek az orr számára nem beazonosítható forrásúak. Ugyanakkor a mai napig nagy sikere van a csak természetes illatoknak is. Ilyen Gwyneth Paltrow brandje, a GOOP is, amely csak természetes (növényi) anyagokat tartalmaz, és borsos ára ellenére szinte azonnal el is kapkodták. De nagyon sikeres, csak mesterséges illatra is van példa a közeli múltból: Romano Ricci és a Not a Perfume is eladási rekordokat ért el. Pedig tulajdonképpen tényleg nem parfüm, csak alapanyag: a mesterséges ámbra, a cetalox, kis üvegcsében piacra dobva. A különlegessége, hogy minden bőrön más illatárnyalatot vesz fel. 

 

Tudtad?

Az IFRA (International Fragrance Association – parfümöket szabályozó szervezet) már egy jó ideje betiltott számos természetes, főként védett állatoktól, növényekből származó parfüm alapanyagot, majd azokat szintetikus alapanyagokkal helyettesítették. Ezért egy régebbi parfümnél előfordulhat, hogy már nem teljesen ugyanolyan az illata, mint anno.

 

Mi a különbség az EDP, EDT és az EDC között?

Biztosan mindenki találkozott már ezekkel a rejtélyes ”kódjelekkel”, aki valaha is vásárolt parfümöt. Na, de vajon mit jelentenek, minek a rövidítései és mindebből mi következik? 

EDP - eau de parfum

Az EDP a legértékesebb, ennek a legmagasabb a koncentráció szintje, órákon át tart, így egész nap illatozhatunk a kedvenc parfümünkben. Az ezzel fémjelzett illatok a legdrágábbak, mivel ezek tartalmazzák a legkevesebb alkoholt és vizet.

EDT - eau de toilette

Ez után következik az EDT, ami már valamivel kevesebb illatanyagot tartalmaz, ezért általában olcsóbb is. Ezek nem silány minőségű parfümök, vagy hasonló, csupán egy könnyedebb, higítottabb változat, ezért nem is érezhető olyan sokáig, mint egy EDP.

EDC - eau de cologne

Az EDC a legalacsonyabb, általában 5 százalékos koncentrációjú termékekre használják. Még könnyedebb összetételű, mint az EDT, és még kevésbé tartós. Maximum egy-két órán át érezhető, így általában ez a legolcsóbb is.

Tudtad?

Egy parfüm akár évekig is elállhat, ha megfelelően van tárolva. Átlagosan 2-3 évig őrzi meg a szavatosságát az első fújástól számítva. Ha egy parfüm megromlik, szétesnek az illatmolekulái, azt egész biztosan észre fogod venni.

 

Innen tudod, hogy egy parfüm hamisítvány

Piacok, aluljárók, sarki kínai

Bármennyire is úgy néznek ki kívülről az aluljárókban, piacokon, kínai üzletben lévő parfümök, mint az eredeti (ha végig olvasod a bejegyzést, már kívülről sem fog úgy tűnni) sajnos ki kell, hogy ábrándítsunk, ilyen helyeken nem lehet eredeti parfümöket venni, főleg nem annyi pénzért, amennyiért adják általában. És ha tovább próbálkoznának, ne higgy a ”loptam a boltból, kamionról leesett, készlet kisöprés volt, találtam” című kamu sztoriknak se.

Az ár

Nos igen, ez a másik legfontosabb tényező. Egy eredeti, új, bontatlan Chanel Mademoiselle-t nem fogunk megkapni 5000 forintért, de még háromszor ennyiért sem, bármennyire is bizonygatja az illető, hogy az már pedig eredeti.

Az üveg minősége

Fontos, hogy az eredeti parfümök üvegcséje is igényesen és tökéletesen van összeillesztve. Nincsenek rajta kitüremkedések, karcok, forrasztási hibák. Ha van kupakja, akkor az nem laza, jól zárható, nem lötyög. Ha ilyet látsz, akkor az valószínűleg nem eredeti parfüm.

Szimmetria

Érdemes azt is megnézni, hogy a feliratok, minták, díszítések tökéletesen szimmetrikusak-e. Ha a felirat kicsit ferdén áll az üvegen, vagy a kupakon a minta nem középen van, akkor kezdhetsz gyanakodni. Kivéve természetesen, ha alapból aszimmetrikus a felirat vagy a minta.

Fúvóka

Ezzel az egyik legkönnyebb lebukni! Az eredeti parfümök fúvókája szinte észrevehetetlen, átlátszó, és finoman, diszkréten hajlik az egyik sarokba, vagy az üvegcse aljáig ér. Ezzel szemben a hamisítványé egy vastag fehéres sárgás cső, ami otromba módon tekeredik az üvegben.

Sorozatszám

Az eredeti parfümök alján és a dobozán is található egy sorozatszám, amit nem csak úgy ráragasztottak, hanem gyárilag ott van, tehát rá van nyomva. És természetesen a kettőnek meg kell, hogy egyezzen.

Parfüm színe

Szinte kivétel nélkül szép, áttetsző, világos színük van az eredeti illatoknak. Ha sötét, zavaros a folyadék, akkor kezdhetsz gyanakodni. 

Hasonmások

Sokan próbálják úgy rásózni a gyanútlan vásárlókra a hamisítványokat, hogy egy menő márka koncepcióját lemásolják, és egy picit változtatnak a nevén, vagy a kinézeten, pl. Lady Million helyett Women Million, vagy Naomi Campbell helyett Naomi Caramell. De valaki képes és kreál, mondjuk a D&G nevében egy teljesen új illatot, ami valójában sohasem létezett eredetileg, és úgy árulja.

Az a bizonyos 100 ml

A legtöbb parfümöt 100 ml változatban hamisítják, mert így éri meg a legjobban a számukra, szóval ezekre kell a legjobban odafigyelni, ha parfümöt szeretnénk vásárolni. Van olyan illat, amiből nem is létezik 100 ml-es változat.

Mindent összevetve, ha parfümöt szeretnénk venni, de nem akarunk a drogériákban vásárolni (ott mindig drágább valamivel), akkor a legjobb, ha megbízható internetes parfümáruházból rendelünk, akik garantált eredeti termékeket adnak el, mint a Vip-parfüm. Ha pedig magánszemélytől vennénk parfümöt, mindig kérjünk több képet, és figyeljünk a fentebb felsoroltakra, így elkerülhetjük, hogy ócska hamisítványt vásároljunk.

 

Ki lehet parfümőr és mi a feladata?

A parfümőr nemes egyszerűséggel az az illető, aki kitalálja, majd megalkotja az illatokat saját elképzelés, vagy megrendelés alapján. De nem lehet ám akárkiből parfümőr. Kivételes, finom szaglás kell hozzá, el kell tudni képzelni az illatokat, valamint az illatmemória képességére is nagy szükség van ebben a világban.

Tehát bátran kijelenthetjük, hogy ez egy intuitív szakma, amelyre születni kell, ezt nem lehet kitanulni, csak tökélyre fejleszteni. Egy parfümőr képes arra, hogy ránézésre megmondja, hogy melyik illatért mentél be a boltba, és arra is pontosan emlékszik, hogy 15 évvel ezelőtt milyen illatok keringtek a levegőben, miközben a teraszán itta a kávéját. Akár 300 illatot is fel tud ismerni egyetlen szippantásból, sőt ki is tudja keverni azt, amit megszagolt. A parfümőrök képesek érzéseket, történéseket megeleveníteni az illatvilágban, képesek megalkotni a háborúnak, a bánatnak, vagy a születésnek az illatát, és körül is tudják írni azokat.

Azonban nem elég a tehetség, aki szeretne elhelyezkedni ebben a szakmában a kiváló képességei mellett kizárólag külföldön tud továbbtanulni, évi több millió forintos tandíj fejében, ráadásul az ilyen helyek elég zártak, ezért rendkívül nehéz bekerülni. Magyarországon összesen két ember van, aki el tudott ebben a szakmában helyezkedni, Zolyómi Zsolt, illetve Minya Viktória, akiket nemzetközi szinten is elismer és megbecsül a szakma.

Tudtad?

Jean Carles híres francia parfümőr orrát annyira különlegesnek és értékesnek vélték, hogy 1 millió dollárra biztosították! Ő alkotta meg többek között a Christian Dior Miss Dior illatokat.

 

Illatszótár

EDP - eau de parfum - A legmagasabb koncentráció szintre utal, ezek tartalmazzák a legkevesebb alkoholt és vizet.

EDT - eau de toilette - Valamivel kevesebb illatanyagot tartalmaz, mint az EDP, egy könnyedebb, hígítottabb változat.

EDC - eau de cologne – Ismertebb nevén kölni. Általában 5%-os koncentrációjú illatszerekre használják.

Teszter - 100%-ban eredeti és 100%-ban az eredetivel megegyező illat, amely nem az eredeti csomagolásában, hanem egy fehér/fekete univerzális dobozban esetenként doboz nélkül érkezik. Gyártótól függően a teszterek kupak nélkül is érkezhetnek. Ezeket alapvetően kiállítani, kipróbálni szánták, de tökéletesen alkalmasak használatra is, hiszen az illat összetétele megegyezik a csomagolt változatéval. Ha magadnak vásárolsz és nem ajándékba akkor ideális választás lehet, mert a teszter kiszerelés mindig kedvezőbb árú, mint az originál csomagolású. 

Flanker – Azaz gyűjtői kiadás. Egy már meglévő parfüm új változata, új megjelenésben, némileg módosított illat-összetevőkkel, amik sokszor csak limitált példányszámban elérhetőek korlátozott ideig.

Parfümőr – A parfümőr nemes egyszerűséggel az az illető, aki kitalálja, majd megalkotja az illatokat saját elképzelés, vagy megrendelés alapján.

Niche parfümök – Kiváló, minőségi alapanyagokból összerakott, nem mainstream, drága, luxusparfümök.

Ámbra - Az ámbrás cet belében pangó megemésztetlen állati maradványok, melyektől az állat természetes úton nem tudott szabadulni.

Pacsuli - A pacsuli a menták családjába tartozó bokorszerű növény, amelynek gyönyörű lilás-rózsaszín virágai vannak és igéző aromás illata. Sokan gondolják, hogy ez az a „silány minőségű, olcsó illatszer, amelynek erős szaga van" holott ez csak a szintetikusan, vegyszerekből előállított változatára igaz.

Alapillat - A parfümöknek ez az az illata, ami a legtovább, akár nap végéig is megmarad.

Szívillat - Ez az illat adja a parfüm esszenciáját, karakterét, szívét, a választáskor erre már lehet hagyatkozni.

Fejillat - Az első, amit érzünk, amikor egy parfümből kifújunk.

Orientális illat - Erős, fűszeres, édes illat, érzéki, erotikus illatokra értjük.

Gourmand illat – Édes, cukros, ínyenc összetevőket tartalmazó parfümöket nevezünk így.

Florientális illat – Keleties, virágos illat, meleg, édes, fűszeres összképpel.

Tartalomhoz tartozó címkék: EDT_EDP niche parfümök parfümőr
Az oldal tetejére