Honlapunk azért használ Cookiekat, hogy fokozza az Ön által használt élményt. Honlapunk használatának folytatásával Ön hozzájárul a Cookie-k használatához.

Egy világjárvány sem tudta legyűrni az úthengerként dübörgő parfümpiacot

Egy világjárvány sem tudta legyűrni az úthengerként dübörgő parfümpiacot

Hogyan hatott a parfümvásárlási szokásainkra a járvány? Még az iparág veteránjait is meglepte, ami 2021 első negyedévében történt.

 

A koronavírus-járvány a legtöbb iparághoz hasonlóan a szépségszektort is komoly kihívások elé állította. A pandémiával járó bezártság jelentősen megváltoztatta a vásárlási szokásainkat: az elmaradt rendezvények miatt kevesebb alkalmi ruha fogyott, a távmunka hatására a farmereket és a blézereket felváltották a kényelmesebb otthoni viseletek, amit az eladások is tükröztek, a lemondott utazások pedig az online fürdőruha-vásárlások számát vitték le drasztikusan.

Egy amerikai kutatás arra is rámutatott, hogy a karanténhelyzet miatt a nők 82 százaléka kevesebb sminket kezdett használni, mint a járvány előtt, és több mint a felük változtatott a szépségápolási szokásain. A maszkviselés miatt korábban nem látott veszteségek érték a kozmetikai ipart, a napi sminkrutinhoz kapcsolódó termékek, például az alapozó és a rúzs, értékesítése több mint 70 százalékkal csökkent globálisan – írta idei helyzetjelentésében az Index is.

A parfümpiac is megkapta a maga gyomrosát

A kibontakozó világjárvány a parfümszektort sem kerülte el, tavaly tavasszal itt is drámai visszaesést tapasztaltak a cégek: egy brit felmérés szerint a parfümeladások száma a karanténidőszakban mintegy 67 százalékkal esett vissza az előző év azonos (vagyis vírusmentes) időszakához képest.

A világ egyik legnagyobb piackutató vállalata, az amerikai NPD Group elsőként tavaly ősszel hívta fel a figyelmet a parfümök iránti kereslet figyelemreméltó fellendülésére, ami alapján arra lehetett következtetni – a Marie Claire is így tette a vonatkozó cikke címében –, hogy a parfümpiac állhat majd leghamarabb talpra a koronavírus után.

A szektor veteránjai sem láttak még ilyet

A Business Insider idén júniusban már az illatszereladások tavaly augusztus óta tartó szárnyalásáról cikkezett, és szenzációszerűen számolt be arról, hogy az illatszerek piaca 2021 első negyedévében olyan megdöbbentő forgalomnövekedést eredményezett, amitől még az iparág veteránjai is csak a fejüket vakarták. A számok nyelvén: az első negyedévben 45 százalékkal nőttek az illatszerek eladásai az egy évvel korábbihoz képest.

Mivel a tavalyi adatokat nagyban befolyásolta a járvány, a fenti 45 százalékot érdemesebb inkább a 2019 első negyedévéből származó adatokkal összevetni: ekkor az illatszereladások csupán 27 százalékkal nőttek. "16 éve csinálom ezt, és még soha, de soha nem láttam ilyet" – mondta a Business Insidernek Larissa Jensen, a fentebb megnevezett piackutató vállalat alelnöke és szépségipari tanácsadója.

De miért vettünk ennyi parfümöt a járvány alatt is?

Az eredményeket látva a fenti kérdés a piackutatókat is erősen foglalkoztatta. Az NPD Group ezért nemrégiben végzett egy fogyasztói felmérést, amelyben arra keresték a választ, hogy miért vásárolnak az emberek illatszereket egy olyan világjárvány alatt, ami tömegével betegítette meg és kényszerítette otthonaikba az embereket.

A felmérés során a megkérdezettek mintegy fele azt válaszolta, hogy saját magának kedveskedik a megvásárolt termékekkel, további 20 százalék pedig azt mondta, hogy a kosárba helyezett termékeket ajándékba szánja valaki másnak.

A szakértők szerint miután a maszkviselésre vonatkozó előírások visszaszorították a rúzsokat és a sminktermékeket, ezért a nők inkább a szépségszektor egyéb termékei között kezdtek keresgélni. Jensen szerint emellett tudományos/pszichológiai oka is van annak, hogy ilyen sokan fordultak a parfümök felé: a nekünk tetsző illatokhoz többnyire kellemes emlékeket, élményeket kötünk, ezért egy-egy parfümválasztás lényegében menekülés is a járvány mindennapjaiból.

Mi vár ránk a járvány után?

A szépségipar szakértői arra számítanak, hogy a koronavírus-járvány után a parfümpiacéhoz hasonló felemelkedés köszönt majd az egész szektorra. A L'Oréal vezérigazgatója, Jean-Paul Agon szerint hasonló eufória várható majd, mint az első világháborút és az 1918-as spanyolnátha-járványt követő években.

“Az emberek örömmel mennek majd ki, újra találkoznak, beszélgetnek, a sminkek és illatok fiesztája lesz ez” – idézi a világ legnagyobb kozmetikai cégének első emberét az Index. A Brit Kozmetikai Szövetség elnöke, Leslie Blair szintén arra számít, hogy a járvány legyőzésével újra kivirágzik majd a szépségipar.

Arra a kérdésre, hogy a szektor feltámadása még inkább az egekbe repíti-e a majd parfümök iránti érdeklődést, az újabb számadatok adnak majd választ.

Ha tetszett ez a bejegyzés, szívesen olvasnál még hasonló tartalmakat, kövess minket a Facebookon és az Instagramon is!

 

Az oldal tetejére